Tillbaka till sökning

Bo Rosenkull

Professor sång och ämnesdidaktik i sång på Inst. för Musik, pedagogik & samhälle

Om mig

På KMH undervisar jag i sång och ämnesdidaktik sång. Jag är också anställd på Högskolan för scen och musik (Göteborgs universitet) där jag är professor i scenisk gestaltning med inriktning musikdramatisk sång.

Jag har jobbat mycket internationellt och gett masterclasses på musik- och operahögskolorna i Sydafrika (Cape Town, Potchefstroom, Stellenbosch), Azerbajdzjan, Seychellerna, Nederländerna, Turkiet, Estland, Lettland, Litauen, Finland, Norge och Italien. Tidigare undervisningserfarenheter omfattar också undervisning på grundskola, gymnasium och folkhögskola samt högskolorna Stockholm Musikpedagogiska Institut (SMI) och Stockholm Konstnärliga högskola (SKH).

Som sångare har jag medverkat i över 1 500 föreställningar på scener som Kungliga Operan, Folkoperan, Göteborgsoperan, Malmö Opera, Norrlandsoperan, Södra Teatern, Cirkus, Riksteatern med flera. Sedan 2017 är jag ordförande i Svenska sång och talpedagogförbundet och styrelsemedlem i European Voice Teachers Association. Jag har föreläst och lett workshops på International Society for Music Education (ISME), Pan African Society for Musical Arts Education (PASMAE), International Conference of Voice Teachers (ICVT), European Voice Teachers Association (EVTA), Union of European Phoniatricians (UEP), Stockholms Konstnärliga Högskola (SKH) och utbildningsföretaget Skolporten med flera. Ofta är jag också anlitad för sakkunniguppdrag.

Min egen utbildning fick jag vid KMH, Musikhögskolan i Göteborg samt Teater och Operahögskolan i Göteborg och efter det följde vidareutbildningar i London, New York och Salzburg (Mozarteum). Jag är vidareutbildad i kördirigering vid Körcentrum i Uppsala, pop/rock-sång vid SMI, och kurser i Estill Voice Training.

Våren 2021 utkom min bok Sjung igång! som är ett bruksmaterial för sångare, pedagoger och körledare. År 2023 disputerade jag vid North-West University i Sydafrika med avhandlingen "Understanding didactic strategies based on the Laban-Malmgren technique when developing the technical and musical proficiency of singers”.