Nätverksbyte på KMH för studenter
Under året kommer KMH att byta nätverk. Stora delar av den befintliga utrustningen kommer att bytas ut. Under nätverksbytet kommer internetanslutningen och majoriteten av våra system att ligga nere. Det första driftstoppet är planerat att ske 10–24 juli.
För att genomföra detta kommer nätverket att vara helt nedstängt 10-24 juli. Det betyder att
- det inte kommer finnas någon nätverksåtkomst alls på campus Valhallavägen
- TimeEdit ligger nere under hela perioden
- det går fortfarande att öva på campus Valhallavägen om du bokat lokal i god tid innan 10 juli
- internet i studios och datorsalar ligger nere
- alla tjänster som finns lokalt på KMH kommer att ligga nere
- vissa externa tjänster är tillgängliga från annan plats med internet
- vissa externa tjänster kräver införskaffande av EduID för att vara tillgängliga
Om du inte är på plats för att öva så rekommenderas samtliga studenter att arbeta hemifrån eller på annan plats med internetanslutning under den här perioden.
Vad behöver jag göra?
- Studera hemifrån 10-24 juli.
- Läs vilka tjänster som kommer att vara tillgängliga.
- Vid behov, skaffa EduID.
- Ta del av löpande information på intranätet och mejl om nätverksbytet.
- Testa de tjänster du använder när du är tillbaka från semestern.
Varför behöver vi byta ut nätverket?
- utrustningen är gammal
- minska risk för dataintrång och öka IT-säkerheten
- uppfylla de krav som ställs på oss som myndighet
- vi behöver ansluta ljud och ljus till det centrala nätverket (vilket kommer att ske vid årsskiftet 2-7 januari 2024)
Vad kommer att göras under nätverksbytet?
- Ersätta all nätverksutrustning, exempelvis trådlösa enheter, switchar och brandväggar.
- Inställningar ska sättas upp för det nya nätverket.
- Testa alla system för att säkerställa att de fungerar efter installation.
Vilka tjänster kan jag använda?
Vissa externa IT-tjänster kommer att kunna nås från annan plats, det gäller samtliga tjänster nedan. Observera att denna lista är för studenter.
Tjänster med asterisk (*) har undantag för användningen
Tillgängliga tjänster | Kommentar |
---|---|
Office 365 | E-post/kalendrar, OneDrive, Teams och samtliga Office-applikationer |
Passerkort * | Passerkort fungerar, men det går ej att göra ändringar i access eller skriva ut nya kort |
KMH:s webbplats | Tillgängligt |
Helpdesk * | Ej genom helpdeskprogrammet - endast via mejl till helpdesk@kmh.se |
Canvas | Tillgängligt |
Logic | Tillgängligt i datorsalarna med viss begränsning av plugins |
Ladok * | Tillgängligt men kräver ett EduID eller en inloggning till antagning.se |
Lyngsoe | Självbetjäningssytem i biblioteket fungerar - ej resterande bibliotekstjänster som DIVA och söktjänster |
Vilka IT-tjänster är tillgängliga via EduID?
EduID är en digital identitet som används av högskolor för att identifiera sig på diverse webbsidor, läs mer här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Följande tjänster kan du som student använda med EduID
- Primula webb
- NyA webb
- Ladok webbgränssnitt
- Ladok studentportal
Hur kommer jag igång med EduID?
OBS börja med detta i god tid, det kan ta upp till två veckor att färdigställa.
- Surfa till https://eduid.se/
Länk till annan webbplats.
- Välj "Skapa ditt EduID"
- Skriv in din email och verifiera den via ett epostmeddelande
- Du får ett autogenererat lösenord - spara det och använd vid inloggning för EduID
- Logga in
- Slutför alla punkter under "Rekommenderade åtgärder för dig" för att komma vidare
- Under "Verifiera din identitet" får du valet att bekräfta ditt personnummer via post och detta steg kommer dröja ett par arbetsdagar att få hem - fyll i koden i brevet för att färdigställa verifieringen
- När du ser en grön checkbox med texten "Din identitet är verifierad" så är ditt EduID klart att användas!
Support för anskaffandet av EduID hänvisar vi till EduID:s FAQ sida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och deras supportmejl.
Vilka tjänster ligger nere?
Alla interna IT-tjänster som KMH använder kommer att vara helt otillgängliga, även utanför KMH, det gäller samtliga tjänster i tabellen nedan. Observera att denna lista är för studenter.
Tjänster med asterisk (*) har undantag för användningen
Otillgängliga tjänster | Kommentar |
---|---|
Internet | Detta innefattar fasta och trådlösa nätverket samt Eduroam och gästnätverket |
Helpdesk * | Ej genom helpdeskprogrammet - endast via mejl till helpdesk@kmh.se |
TimeEdit | Ej tillgängligt |
Ändringar för passerkort | Passerkorten fungerar, men ändringar av access och lånekort är ej tillgängligt |
Skrivare och utskriftsfunktioner | Ej tillgängligt |
Zoom | Ej tillgängligt - vi hänvisar till möten i Teams |
Digitala skärmar på campus | Ej tillgängligt |
DIVA och söktjänster i biblioteket | Ej tillgängligt - Lyngsoe självbetjäningssystem i biblioteket fungerar |
Fil02 | Ej tillgängligt - innefattar både hemkataloger och samarbetsytor |
Ladok * | Kräver ett EduID eller inloggning på antagning.se |
Sibelius | Ej tillgängligt i datorsalar/studios |
Pro Tools | Ej tillgängligt i datorsalar/studios (undantag 1d102 & 1d109) |
Ableton Live | Ej tillgängligt i datorsalar/studios |
Moodle | Ej tillgängligt |
Utlåningssystemet | Ej tillgängligt |
Kommer jag att komma in på Campus Valhallavägen
Ditt KMH-kort kommer att fungera som vanligt, men systemet som sköter passersystemen kommer att vara nedstängt. Det betyder att vi inte kommer kunna göra
- ändringar i accesser, till exempel tillfällig access till Kungasalen
- utfärda lånekort, ifall du glömt ditt kort hemma
- tillverka av nya kort, till exempel för att ersätta ett borttappat kort.
Vad gäller på campus Edsberg?
Campus Edsberg kommer att hålla stängt hela perioden.
Sommarens öppettider kommer att uppdateras här.
Frågor
För frågor kontakta helpdesk@kmh.se.