Vanliga IT-frågor

Här du kan få svar på de vanligaste frågorna i FAQ/Vanliga frågor.

Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att mejla helpdesk@kmh.se.

Glömt lösenord

Du kan byta ditt lösenord via inloggningsfönstret till office.com Länk till annan webbplats. eller på passwordreset.microsoftonline.com Länk till annan webbplats..

Byta lösenord

När du är inloggad på office.com Länk till annan webbplats. kan du byta lösenord under "Mitt konto".

Har en KMH-ägd dator kan du byta lösenord när du är på KMH genom att gå in under inställningar under ”Äpplet-symbolen” längst upp till vänster på skärmen och välja ”systeminställningar” och välja ”lösenord”.

Hur ansluter jag till KMH:s nätverk över VPN (Cisco AnyConnect)?

För att komma åt KMH:s nätverk hemifrån eller från en annan plats externt så kopplar du upp dig via appen Cisco AnyConnect som finns att ladda ner från Self Service på din KMH-dator.

Om du vill ansluta via en privat dator, gå till https://vpn.kmh.se, Länk till annan webbplats. logga in med din KMH-mailadress och ditt lösenord och följ instruktionerna.

Steg-för-steg-guider:

VPN-uppkoppling från KMH-dator Länk till annan webbplats.

VPN-uppkoppling från en Windows-dator Länk till annan webbplats.

VPN-uppkoppling från en privat Mac-dator Länk till annan webbplats.

Hur ansluter jag till Sibelius notprogram?

Anställd med KMH-dator
Sibelius laddar du ned själv via Self Service på din KMH-dator. Du måste vara uppkopplad till KMH’s nätverk för att hämta ut en Sibeliuslicens, så se till att du är uppkopplad innan du öppnar programmet. Om du är på plats på KMH så är du automatiskt ansluten till nätverket.

Om du jobbar hemifrån eller från en annan plats behöver du ansluta till VPN Cisco AnyConnect för att hämta ut en licens.

Personal utan KMH-dator (privat dator)
Kontakta din chef för att få tillgång till en självstående licens för Sibelius, beställs via helpdesk@kmh.se.

Studenter
Studenter har endast tillgång till Sibelius på skolans delade datorer, i datorsalar och studios. Om du har problem med datorerna, kontakta helpdesk@kmh.se.

Jag har nätverksuppkoppling mot KMH men fortfarande ingen Sibelius-licens?

Då kan det vara att konfigurationen för licensservern har hoppat ur. För att åtgärda detta så behöver IT ominstallera Sibelius och konfigurationen för att det ska funka igen. Det går att lösa tillfälligt med att fylla i serveradressen på alternativet "specify license server" och ange "license01.kmh.se" i fältet (utan citationstecken). Detta är dock något som kan hoppa ur igen så vi rekommenderar att du kommer in med datorn till IT supporten för en ominstallation av programmet för att det ska fungera felfritt.

Jag har problem med en funktion i programmet Sibelius

Om du har problem med själva funktionerna i programmet så är det Sibelius egen support du ska vända dig till.
Sibelius support Länk till annan webbplats.

Hur får jag behörighet till en funktionsbrevlåda (delad epostlåda)?

En funktionsbrevlåda är inte knuten till en särskild person utan till en avdelning, en enhet eller en funktion, exempelvis registrator@kmh.se eller antagning@kmh.se.

För att få behörighet till en funktionsbrevlåda så mejlar du till helpdesk@kmh.se. IT kontaktar då den som är administratör för adressen, den personen måste godkänna din förfrågan.

När du fått tillgång till epostadressen kommer den synas i din Outlook på vänster sida.

Relaterad kontakt