Studentdrivna festivaler

Syftet med studentdrivna festivaler är att lyfta fram studenter och studenternas projekt. Evenemangen ska ge praktisk träning och erfarenhet om produktion och marknadsföring, och även marknadsföra KMH som musikhögskola och konsertscen.

Rutinerna kring de studentdrivna festivalerna är relativt fast och lika från år till år. De genomförs under vårterminen, men arbetet drar igång direkt efter terminsstart på hösten.

Början av höstterminen

  • Dokumentationen från föregående läsårs festival förmedlas till gamla och nya studenter, tillsammans med annan nyttig information.
  • Ett uppstartsmöte hålls av den lärare och projektledare från institutionen som är sammankallande. På mötet deltar alla berörda studenter. Tillsammans bildar de en produktionsgrupp. Konsertproducent och kommunikatör från Samverkansavdelningen ger viktig information samt tydliga deadlines.
  • Möte med produktionsgruppen. Festivalens syfte och mål fastställs. Generella riktlinjer och strategier och en tidplan sätts upp. Ansvarsområden och arbetsgrupper fastställs, till exempel för programläggning, budget, marknadsföring, teknik med mera. Ett mötesschema upprättas.
  • Arbetsgrupperna fylls av medlemmar och arbetar flitigt med sina respektive åtaganden.

Slutet av hösten/början av våren

  • Arbetet i arbetsgrupper och produktionsgrupp fortlöper med regelbundna avstämningar med Produktionsavdelningen (teknik, trivsel) och Samverkansavdelningen (marknadsföring, program, trivsel).
  • Så småningom genomförs festivalen.

Slutet av vårterminen

  • Utvärdering och uppföljning efter avslutad festival. Möte med berörda studenter och produktionsgrupp.
  • Dokumentation och material sammanställs, och används på nytt i kommande festivalorganisation.