En person antecknar i notblad

Eric Ericson – musikalisk kunskapsutveckling

I forskningsprojektet undersöks kördirigenten professor Eric Ericsons konstnärliga och pedagogiska gärning samt hur hans yrkesutövning kan ha fortsatt inverkan på dagens och framtidens musikliv, och utbildning inom körområdet.

Huvudman: KMH
Projektledare:
Cecilia Rydinger, professor på KMH
Medsökande/medverkande: Per-Henrik Holgersson, PhD, lektor i musikpedagogik och rektor på KMH, Pia Bygdéus, PhD, universitetslektor i musikpedagogik på Linnéuniversitetet, Karlstads universitet och Musikhögskolan Ingesund samt forskningsekreterare vid Kungl. Musikaliska Akademien.
Finansiär: Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond
Projektperiod: 2022-2024

Projektets syfte och frågeställningar

Syftet med projektet är att undersöka, synliggöra och verbalisera Eric Ericsons konstnärliga och pedagogiska gärning. Följande forskningsfrågor har formulerats:

  • Hur kan Eric Ericsons konstnärliga och pedagogiska arbete analyseras, tolkas och förstås?
  • På vilka sätt förmedlade Eric Ericson musikalisk kunskap?

Metod

Datainsamling sker via kvalitativa intervjuer med sångare, kördirigenter och utbildare inom högre musikutbildning, samt genom fokussamtal med dirigenter och utbildare. Som en del i projektet har Kungliga biblioteket, KB, digitaliserat audiovisuellt material vilket möjliggör datainsamling från såväl skriftligt material som filmer och annat audiovisuellt material.

Förväntat resultat

Projektet Eric Ericson – musikalisk kunskapsutveckling, förväntas resultera i ny kunskap och kommer att kommuniceras genom:

  • konferenspresentationer
  • en vetenskaplig artikel som bygger på datainsamling från kvalitativa intervjuer och fokussamtal
  • en populärvetenskaplig publikation i form av en bok, med verktyg för lärare och studenter inom högre musikutbildning. Andra målgrupper för publikationen är en intresserad allmänhet, dirigentkollegor och körsångare. Boken är tänkt att publiceras på svenska samt i engelsk översättning som e-bok.

I den populärvetenskapliga boken presenteras resultatet av djupintervjuer med sångare, kördirigenter och utbildare inom högre musikutbildning, samt fokussamtal med dirigenter och utbildare.

Vidare görs en historisk återblick av den svenska körsången och Eric Ericson, samt forskarnas resultat kring studier av hans undervisnings- och repetitionsarbete. En repertoarkanon presenteras också. Dessa innehåller de verk som Ericson vid flest tillfällen dirigerade och använde vid undervisning.

Avslutningsvis diskuteras Ericsons konstnärliga och pedagogiska inflytande - då, nu och i framtiden. Avsikten med diskussionen är att möjliggöra musikalisk kunskapsutveckling inom högre utbildning i kördirigering.

I tillägg vill projektet uppmuntra till fortsatt forskning om Eric Ericson.

Relaterad kontakt