Aurora Music Festival – violinkonsert och Dvorak

Festivalavslutning med en gripande violinkonsert och Dvoraks stora stråkserenad.

Karl Amadeus Hartmann skrev Concerto funebre under en tid när mänskligheten stod inför ännu ett katastrofalt paradigmskifte. Concerto funebre uruppfördes 1940, under brinn- ande världskrig i St Gallen, Schweiz. Hartmann ville med detta verk spegla den andliga och intellektuella hopplöshet som den tiden var nedsänkt i.  Men Hartmanns musik sjunger, trots sitt allvar, samtidigt om hopp, liv och färg. Den uttrycksmässiga kraften i detta verk skapar en form av friktion som ger energi i en tid när humanistiska värden återigen hörs bli ifrågasatta.

Det dröjde tills han var i trettioårsåldern innan organisten och violinisten Antonín Dvořák fick sitt riktiga genomslag som tonsättare. Pianokvintetten  i A-moll från 1872 och hymnen Det vita bergets arvingar skriven året efter  fick båda mycket varma omdömen, men utanför Prag var han ännu okänd.

Den första stora händelsen var när han vann österrikiska statens kompositionsstipendium 1874. I juryn satt bland annat Johannes Brahms, som lär ha blivit synbart överväldigad av den konstnärliga nivån och omfattningen av Dvořáks ansökan. Bland annat hade han skickat in sina tredje och fjärde symfonier som båda uruppförts i Prag samma vår.

1875 blev ett produktivt och glädjerikt år för Dvořák: stipendiet innebar ekonomisk trygghet och ett erkännande utanför den närmaste kretsen,  paret fick sin första son och han komponerade en stor mängd musik, däribland Serenaden för stråkar E-dur. Serenaden skrevs under bara två veckor i maj och sprudlar av livsglädje och energi. Än i dag hör den till Dvořáks mest populära orkesterverk.

Aurora Chamber Orchestra 
Ledare – Gordan Nikolic 
Solister: Isabelle van Keulen – Violin, Torleif Thedeen – Cello 
Skådespelare: Stefan Sauk

Kommande evenemang och konserter

Alla konserter och evenemang Beställ konsertinfo