Musik förenar – barn får en ny mötesplats genom Musikantprojektet
Hur kan musik stärka gemenskap och skapa nya möjligheter för både elever och framtida musiklärare? Det var en fråga som fick ett tydligt svar när studenter från Kungl. Musikhögskolan (KMH) intog scenen i Rinkebyskolans aula den 22–23 november.
Under hela torsdagen och fredagen kom 560 elever från olika skolor i Stockholm. Genom musiken skapades en mötesplats där de fick uppleva musik i en inspirerande och inkluderande miljö.
Jag hoppas att vi kan inspirera och väcka nyfikenhet för musik hos eleverna! Kanske sitter några framtida KMH-studenter i publiken? säger Henry Klefbom, en av de medverkande studenterna.
Musikantprojektet ingår i KMH Libravoice. Det är ett initiativ som använder musik för att bygga broar mellan människor, främja integration och motverka segregation. Genom att bjuda in eleverna till en kreativ och inkluderande miljö får de chansen att uppleva musik på nära håll och upptäcka nya uttryck.
Vi vill visa hur musiken kan bidra till att stärka gemenskap och skapa nya möjligheter för både elever och blivande musiklärare, säger Mikael Persson, lektor vid KMH.