I Maria Timoshenko-Nilssons studie användes metoden eyetracking. Bilden illustrerar hur ögonen rör sig över ett notpapper.

I Maria Timoshenko-Nilssons studie användes metoden eyetracking. Bilden illustrerar vad blicken fokuserar på när personen läser och tittar på ett partitur.

Varierande strategier för att lära in ny musik

I lördags disputerade Maria Timoshenko-Nilsson med sin avhandling "Reading Vocal Music: Eye Movements and Strategies". Hon har studerat hur erfarna sångare och kördirigenter lär sig nya musikstycken genom att spåra deras ögonrörelser. Studien utfördes i samarbete med den konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet.

Maria Timoshenko-Nilssons forskning bestod av fyra olika studier som var och en belyser erfarna musikers strategier för att läsa noterad musik.

Det jag tycker är särskilt intressant i forskningsresultatet är hur erfarna musiker använder varierande strategier för att läsa och lära in musiken. Strategierna har växelverkat med partiturens svårighetsgrad, uppgiftens karaktär, kunskapsnivå, och även med egen inövad rutin, säger Maria Timoshenko-Nilsson.

Studien genomfördes med hjälp av enkäter, individuella intervjuer och gruppintervjuer. Eye-tracking-metoden användes också för att undersöka vad deltagarna fokuserade på när de läste noter och vilka strategier de använde för att söka information. Genom att exakt mäta var sångare och kördirigenter tittade i noterna gavs en djupare förståelse för deras sätt att läsa noter.

Forskningsresultatet visade att:

  • skickliga sångares sätt att läsa noter fokuserade mer på melodiska linjer än på sångtexter och påverkades av musikens strukturella egenskaper,
  • körledarens individuella kognitiva orientering påverkade deras sätt att studera partitur,
  • i gruppframträdanden kombinerade körsångare typisk musikläsning av sin egen stämma med informationshämtning från hela partituret,
  • sjunga hela musikstycket upprepade gånger och fokusera på specifika partier genom repetitioner är effektiva strategier för att memorera korta melodier.

Resultaten av studien kan få betydelse för utvecklingen av undervisningen inom högre musikutbildningar och körverksamhet.

Jag hoppas att kunskapen vi fått genom den här studien ska bidra till den pågående diskurs som finns inom körmusik och att körledare kan ha direkt nytta av forskningsresultaten, säger Maria Timoshenko-Nilsson.

I Maria Timoshenko-Nilssons studie användes metoden eyetracking. På bilden syns tre personer med ögonrörelsekameror på huvudena som mäter deras ögonpositioner och ögonrörelser och vad blicken fokuserar på när personen läser och tittar på en bild eller en text. Ögonrörelserna spelas in och dokumenteras och datan används sedan i forskningen.

I Maria Timoshenko-Nilssons studie användes metoden eyetracking. En ögonrörelsekamera mäter en persons ögonpositioner och ögonrörelser och vad blicken fokuserar på när personen läser och tittar på en bild eller en text. Ögonrörelserna spelas in och dokumenteras och datan används sedan i forskningen.

Relaterad kontakt