En utforskning av livets slut i ljud
Louisa Palmi, masterstudent i elektroakustisk komposition, har gjort ett konstärligt exjobb i samarbete med Tekniska museets nya life science scen The Cell. I verket, som heter Ashes to Ashes, undersöker hon gränslandet mellan liv och död genom en ljudinstallation.
Jag ville arbeta med döden när jag gjorde det här verket. Det är ju någonting vi alla har en relation till men ingen har svar. Jag ville se vad döden kan vara förutom ett slut. En form av början.Louisa Palmi
Via sin externa handledare Samira Bouabana, verksamhetsledare på The Cell, kom Louisa i kontakt med forskaren Brita Zilg, vid Karolinska institutet, vars insikter om kroppens processer efter döden blev startpunkten för kompositionen. Verket bygger på biologisk information som Louisa omvandlade till ljud för att skapa en suggestiv ljudvärld. Resultatet belyser både kroppens nedbrytningsprocesser och de kulturella ritualer som omger döden, som exempelvis requiemtraditioner.
I verket möts vetenskap och konst i en installation som växlar mellan det universella och det personliga. Ljudinstallationen presenterades i ett 3D-ljudformat, vilket gav en fysisk och omslutande upplevelse. Besökare bjöds in att reflektera över människans förgänglighet och livets kretslopp.
Ludvig Elblaus, en av hennes handledare i elektroakustisk komposition, beskriver fältet som brett och spännande.
Att hjälpa studenter som Louisa utforska och skapa är otroligt inspirerande. säger han.
Louisas arbete är ett exempel på hur konstnärliga och vetenskapliga perspektiv kan samverka för att belysa existentiella frågor.