Ny avhandling utforskar samspelet mellan musik och dans i svensk polska

På ett dansgolv fylls rummet av en ensam fiols toner, en polska spelas och danspar rör sig i täta cirklar framför spelmannen. Musiken finns i dansstegen och tonerna svarar på varje rörelse. Denna levande symbios står i fokus i en ny forskningsstudie från KMH.

Den svenska polskan är unik både som musikform och dansstil på flera sätt. Polskan är en av de mest karakteristiska folkmusikformerna i Sverige och förekommer i varianter med både jämn och asymmetrisk tretakt. I asymmetrisk polska ingår att pulsen inte är helt jämn som i mycket annan dansmusik, utan elastisk så att betoningar av pulsen ibland förskjuts. Detta skapar en rytmisk variation som gör polskan särskilt dynamisk och uttrycksfull, vilket ger möjlighet till individuell variation och tolkning, särskilt när musiker och dansare samarbetar.

I måndags disputerade Olof Misgeld, musiker och lektor vid Kungl. Musikhögskolan med en avhandling som på ett unikt sätt undersöker det djupt sammanflätade samspelet mellan musik och dans i svensk folkmusik, med särskilt fokus på den asymmetriska polskan. Genom att använda en kombination av dataanalys, skapandeprocesser som att spela och dansa , och ny teknik, visar forskningen hur rytm och takt fungerar tillsammans i polskans unika struktur och hur de påverkar samspelet mellan musiker och dansare.

Avhandlingen introducerar också ett banbrytande koncept för att omvandla dansrörelser till ljud, och ger en helt ny inblick i hur ljud och rörelse samverkar.

Genom att som musiker analysera dansens rörelser som ljud har vi fått nya insikter om samspelet mellan kropp och musik, säger Olof Misgeld.

Polskan har rötter från 500 år bakåt i tiden och som sträcker sig utanför Sveriges gränser. Det är en av de populäraste dans- och låtformerna i svensk folkmusik och förekommer i många lokala melodiska och rytmiska varianter över hela landet och med besläktade former i de nordiska länderna och Europa. Misgelds forskning visar nya sätt att använda och utveckla folkmusiktraditioner, samtidigt som den skapar möjligheter för kreativt och nyskapande samspel mellan dans och musik.

Jag vill fortsätta arbeta med dansare och musiker för att utforska mötet mellan folkmusik och dans, där olika konstformer kan samspela och skapa något nytt, säger han.

Forskningen visar hur rytmerna i polskan samspelar mellan musiken och dansen, vilket kan användas för att lära sig hur man spelar till dans inom folkmusik. De konstnärliga experimenten bidrar till att utforska interaktioner mellan teknik och människa – inom folkmusik, dans och elektroniskt musikskapande.

Avhandlingen är en del av KMH:s samarbete med Kungliga Tekniska högskolan (KTH), där Olof Misgeld är antagen som industridoktorand.

Medverkande i filmen, förutom Olof Misgeld:

Dans: Ami Dregelid, Andreas Berchtold

Elektronik: Hadrian Prett

Relaterad kontakt