Konstnären Frida Meschkes tolkning av de olika miniatyrerna.

Konstnären Frida Meschkes tolkning av de olika miniatyrerna.

Miniatyrer i ljud och bild – Tove Kättström om sitt exjobb som blev en konstupplevelse

När tonsättaren Tove Kättström valde att göra sitt självständiga arbete som ett exjobb tog projektet snabbt en konstnärlig riktning bortom det traditionella. Resultatet blev ett verk för Västerås Sinfonietta, följt av en konstutställning där musiken möter bildkonst – en unik helhetsskapelse i samarbete med konstnären Frida Meschke.

Att göra sitt självständiga arbete som exjobb är verkligen något jag rekommenderar andra studenter att testa, säger Tove

Hon beskriver det som en möjlighet att både samarbeta med andra och att utveckla sin egen konstnärliga praktik – samtidigt som det finns resurser och stöd på KMH för att förverkliga idén.

I sina musikaliska miniatyrer har Tove utforskat tid, helhet och sammanhang i musik. Genom att tänka i “tonbilder” snarare än linjära musikaliska förlopp, närmar hon sig bildkonstens uttryck.

Jag iscensätter det också genom att efter liveframförandet ställa ut verket tillsammans med bilder och inspelad musik.

Samarbetet med Frida Meschke har varit centralt för projektet.

Vetskapen om att vi skulle göra utställningen tillsammans hjälpte mig att visualisera musiken som bilder redan under kompositionsprocessen, berättar Tove.

Deras olika uttryck vävs samman till något gemensamt som hon menar inte hade varit möjligt att skapa på egen hand.

Verket som skrivits för Västerås Sinfonietta bär titeln Brassica oleracea, inspirerat av den vilda kålen – urväxten till många av våra vanliga kålsorter. Bilder av kål blev ett visuellt avstamp för både struktur och klangvärld. Samtidigt speglar växtens variation Toves konstnärliga ambition: att skapa små, självständiga verk som ändå binds samman i ett större sammanhang.

Tove hoppas att publiken ska få en personlig upplevelse av både musik och bild. Miniatyrerna är självständiga verk, var och en med en egen identitet och karaktär. Istället för att låta musiken växa och förändras över längre tid, koncentreras uttrycken till korta, avgränsade stycken som fångar en stämning eller en idé i ett enda, avgränsat ögonblick. De kan upplevas enskilt, som små konstnärliga utsnitt, men också tillsammans i nya kombinationer som skapar sammanhang utan att vara bundna av en linjär struktur. På så sätt liknar de bildkonstverk mer än traditionella musikstycken – friare i förhållande till tiden, utan krav på progression eller upplösning.

Jag hoppas att alla som är på plats får sin egen upplevelse! De som kommer 8 maj får uppleva musiken både i liveframförandet och i utställningen, där de själva bestämmer hur de vill ta sig an den. Det ska bli spännande att höra vad mötet mellan musik och bild ger för olika intryck, tankar och känslor hos publiken

Relaterad kontakt