Tillbaka till sökning

Mattias Petersson

Lektor elektroakustisk komp på Inst. för Komposition, dirigering & musikteori

Om mig

Konstnärlig praktik

  • Tonsättare, musiker och programmerare med live-elektronik som huvudinstrument.
  • Arbetar främst med elektronisk musik olika former men har även skrivit kammarmusik, ett flertal operor och musik för dansföreställningar.
  • Musiken har framförts internationellt och även släppts av etiketter som Hallow Ground, Moving Furniture Records, IDEAL Recordings och Fylkingen Records.
  • Utgör tillsammans med violinisten George Kentros duon There are no more four seasons vars koncept är att ta avstamp i gammal musik och komponera om den för att göra den relevant för vår samtid. Duon har turnerat över världen sedan 2004.
  • Live-elektronikmusiker i ensemble GAHLMM, där jag tillsammans med flöjtisten Anna Svensdotter, violinisten George Kentros, cellisten My Hellgren, pianisten Lisa Ullén och slagverkaren Henrik Olsson beställt och framfört ny musik av tonsättare som Lasse Marhaug, danska konstnärsduon Vinyl Terror and Horror, Paula Matthusen, Dror Feiler och Tony Blomdahl.

Forskning

  • Doktorand i komposition och del av forskningsklustret GEMM))) – Gesture, Embodiment and Machines in Music vid Luleå Tekniska Universitet / Musikhögskolan i Piteå sedan 2019. Doktorandprojektet undersöker modulära musicking-system, bestående av mänskliga och ickemänskliga agenter.
  • Global Hyperorgan – en plattform för telematiskt musicerande och forskning där piporglar försedda med externa kontrollmöjligheter (t ex MIDI eller OSC) kopplas samman och fjärrstyrs över Internet.
  • TCP / Indeterminate Place Quartet – en kvartett bildad inom ramen för GEMM))) med syfte att utforska det telematiska musicerandets möjligheter.
  • Ingår som en av fyra forskare i projektet Tillbaka till framtiden som undersöker gränserna för musikalisk interpretation och hur traditioner inom den klassiska musikvärlden påverkar vårt förhållningssätt. Projektet går ut på att hitta alternativa sätt att tolka och förhålla sig till historiska musikverk och är finansierat av Vetenskapsrådet.

Mitt arbete som lektor i elektroakustisk komposition på KMH omfattar bland annat:

  • Individuell undervisning i elektroakustisk komposition på kandidat- och masternivå.
  • Handledning av självständiga arbeten på kandidatnivå och examensarbeten på masternivå.
  • Arbete med KMH Live-elektronikensemble sedan 2006.
  • Undervisning i musikprogrammering, framförallt i miljöerna SuperCollider och Max.
  • Modulära tekniker och komposition med Buchla-systemet som huvudinstrument.
  • Undervisning i studioteknik med utgånspunkt i studion som ett instrument.