
Experience – Exchange – Explore
KMH X-day
KMH X-day är en årlig mötesplats där vi bjuder in masterstudenter, forskare och externa parter för att tillsammans utforska nya möjligheter, visar upp vad vi arbetar med och utbyta erfarenheter. Arrangemanget hålls inom ramen för projektet ESAIM, självständiga arbeten som exjobb, som är ett samarbetsprojekt mellan KMH och Sound and Music Computing på KTH.
Tack till alla deltagare på årets KMH X-day 7 maj, nästa år hoppas vi på att kunna bjuda in till att ses på KMH igen!
Här finns program och fördjupat material kvar, har du en fråga eller vill komma i kontakt med någon som medverkade under dagen, kontakta Emilie Lidgard, se nedan.
Program KMH X-day 7 maj 2020
Fördjupande material kopplat till programpunkterna
Uppsala Konsert och Kongress - Från tanke till applådtack – exjobba med UKK!
Hanna Olsson Lanneberg, Producent & Karin Sävström, Marknadschef
ESAIM Studentprojekt Roman Vaudé, Masterstudent KMH
Tidigare arbeten, covers av The Grissini Project
YouTube-länkar:
The Witcher 3 - Lullaby of woe
Scenkonstmuseet - en plats för historia, samtid och den skapande människan inom musik, dans och teater.
ESAIM Studentprojekt Birgitta Flick, Masterstudent KMH
LYSSNA är en tonsättning i sju delar av verser ur psaltarpsalm 39 och 40 för kör och en oktett, skriven av saxofonisten och kompositören Birgitta Flick. Verket utgör den kompositoriska delen i Birgitta Flicks examensprojekt.
Birgitta Flick framför Lyssna tillsammans med Vokalensemblen i Sundbyberg
Svenska Kyrkan – Sången länkar oss samman
Rikard Lindberg Karlsson, Organist och körledare
Anna Pihl Lindén, Stiftsmusiker i Stockholms stift
KTH — Current Research and Education in Sound and Music Computing
ESAIM Studentprojekt Madeleine Johnsson Gille, Masterstudent KMH
Madeleine Jonsson Gille har i sitt examensprojekt utforskat hur man kan utvidga musiken med nya ljud och hitta nya instrument i vardagsföremål och fysiska material som garn, trä eller metall. I sitt examensprojekt skrev hon ett stycke for orkester med metallplatta.
Projektet har utvecklats tillsammans med ljuddesign- och akustikbyrån Efterklang och deras ljuddesigner Martin Hallberg inom ESAIM-projektet på KMH.
Repetition av musikstycket som Madeleine Jonsson Gille komponerat
Efterklang - Art & Science, varför vi gärna stödjer tvärvetenskapliga samarbeten inom ljudområdet
Martin Hallberg, kreativ ledare
ESAIM Studentprojekt Thelma Svenns & Lisa Andersson López samt Jakob Klang
Thelma Svenns & Lisa Andersson López, masterstudenter KTH Sound and Music Computing
Jakob Klang, Masterstudent KMH
En studie om hur teknik kan påverka samspelet mellan dans och musik
Statistiska Centralbyrån & Sebastian Bergström – Så låter statistiken
Sebastian Bergström, masterstudent musikproduktion, KMH
Jazzpianist och musikskapare. Går sista terminen på masterutbildningen i musikproduktion vid KMH och har de senaste åren skapat musik till bland annat Radioföljetongen i P1, poddserien Spår och Sommar i P1. I sin masteruppsats undersöker han hur en musikskapare kan arbeta med flera olika musikaliska uttryck och skapandeprocesser omvartannat där kortfilmsmusik och Musikaliska gestaltningar av statistik utgör en viktiga delar av masterarbetet.
Clustering - transdisciplinary collaboration challenging vertical structures
Klas Nevrin & Åsa Stjerna
A presentation of the idea of clusters: a transdisciplinary collaboration between master students, senior researchers and external partners that challenges vertical structures, invites new methods for knowledge exchange and co-creation, and seeks long-term perspectives. The presentation is based on two workshops conducted in April 2020 as well as interviews with teachers and researchers. The ambition is to start a pilot cluster in Autumn 2020 that focuses on one or more of the themes brought up in the thematic discussion rooms.
Klas Nevrin
An artistic researcher, improvising musician (piano, keyboards, live electronics, percussion) and composer working across genres. Klas teaches at KMH: supervising degree projects; seminars on artistic research and improvisation; ensemble, ear training, composition; etc. His artistic research focuses primarily on improvisation, across art forms and transdisciplinarily.
The research project Music in Disorder, 2016-2019, developed methods and concepts for collective improvisation together with musicians, choreographers and contemporary circus artists. Klas has also previously researched ritual, embodiment, Hinduism and Buddhism at Stockholm University (History of Religions). His interests are process philosophy; methods for co-creation; philosophical, social and political aspects of art-making; non-anthropocentric, posthumanist and performative approaches to creativity.
As a musician/composer, Klas is known for his own groups Revoid Ensemble and Klas Nevrin Ensemble, and for his work with Yun Kan 5/10 (led by saxophonist Fredrik Ljungkvist). Klas has also worked with Raymond Strid, Mats Gustafsson, Lotte Anker, Martin Küchen, Palle Danielsson, William Parker, Lina Nyberg, Erika Angell, Øyvind Skarbø, Per Zanussi, Richard Ekre-Suzzi, among others.
Åsa Stjerna, konstnär och forskare, KMH
Soniska ekologier — Platsspecifik sonisk praktik och skapandet av nya sammanhang
Socialmedicinsk tidskrift: Text av Åsa Stjerna om gestaltningsprocessen kring Himmel nedtagen
Hur kan det konstnärliga perspektivet ta plats i omgivande samhälle?
Henrik Frisk, Professor Musik på Inst. för Komposition, dirigering & musikteori
Madeleine Jonsson Gille, masterstudent KMH
Eva Bojner Horwitz, Professor i Musik och Hälsa, KMH
Dr Eva Bojner Horwitz, Professor of Music and Health at the Royal College of Music in Stockholm, Associate Professor in Social Medicine, Cultural health researcher, specialized in psychosomatic medicine - music - creative arts. Eva is a researcher at the Royal College of Music in Stockholm and affiliated with the Department of Clinical Neuroscience Karolinska Institutet; co-founder of the Center for Social Sustainability (CSS), Karolinska Institutet (KI). She is anchored in interdisciplinary research, has doctoral students, authored scientific articles, books and book chapters including “Improve your Health with Music”, “The Cultural Health Box”, “Culture for your Health”, “Theatre for, by, and with patients”, “Culture and Public Health”, “Fibromyalgia – for the cause of stress?”, “Humanizing Health Care with music” and “Embodied Compassion”. She is known internationally for her implementation of music activities in health care systems for exhausted patients and staff & for patients in end of life situations, and for her evaluation with video interpretation technique (VIT), combining quantitative (stress hormone analyses, heart rate variability) with qualitative research i.e. phenomenological hermeneutic methods and micro phenomenology (trained by Prof Claire Petitmengin in Paris). Ongoing research focuses on “Performance evaluations with musicians and their audiences”, “Music as consolation”, “Knowledge concerts – a new learning environment concept at KMH” and “Taking care of the musician”.
Social distansering – hur kan vi möta utmaningarna?
Martin Q Larsson, Inkubatorchef Klump
Thomas Arctaedius, affilierad professor i entreprenörskap, KMH
Henrik Frisk
henrikfrisk.com
Ardalan Azadi, grundare Music Handshake, alumn KMH
Eva Bojner Horwitz, Professor i Musik och Hälsa, KMH
Dr Eva Bojner Horwitz, Professor of Music and Health at the Royal College of Music in Stockholm, Associate Professor in Social Medicine, Cultural health researcher, specialized in psychosomatic medicine - music - creative arts. Eva is a researcher at the Royal College of Music in Stockholm and affiliated with the Department of Clinical Neuroscience Karolinska Institutet; co-founder of the Center for Social Sustainability (CSS), Karolinska Institutet (KI). She is anchored in interdisciplinary research, has doctoral students, authored scientific articles, books and book chapters including “Improve your Health with Music”, “The Cultural Health Box”, “Culture for your Health”, “Theatre for, by, and with patients”, “Culture and Public Health”, “Fibromyalgia – for the cause of stress?”, “Humanizing Health Care with music” and “Embodied Compassion”. She is known internationally for her implementation of music activities in health care systems for exhausted patients and staff & for patients in end of life situations, and for her evaluation with video interpretation technique (VIT), combining quantitative (stress hormone analyses, heart rate variability) with qualitative research i.e. phenomenological hermeneutic methods and micro phenomenology (trained by Prof Claire Petitmengin in Paris). Ongoing research focuses on “Performance evaluations with musicians and their audiences”, “Music as consolation”, “Knowledge concerts – a new learning environment concept at KMH” and “Taking care of the musician”.
Improvisation - samskapande och det oväntade
Vad kan improvisation bli? Varför improvisation?
- Finns det skillnader mellan olika sätt att improvisera, hur relaterar man till ”det oväntade” och vilket utrymme ges t ex till slump och oförutsägbarhet?
Vad kan vi lära oss om improvisation från varandra?
- Hur kan vi inspireras till nya improvisationsmetoder från olika områden och erfarenheter? T ex metoder för att kombinera ordning och kaos, analys och kreativitet, långsiktighet och spontanitet.
- Hur kan klustersamarbeten kring improvisation bidra till exempel till samhällskritik, hållbarhet och de globala målen i Agenda 2030?
Klas Nevrin, Konstnärlig forskare och lärare, KMH
musicindisorder.se
Susanne Rosenberg, Professor Sång, KMH
Susanne Rosenberg, folk singer, professor and Doctor of Music, has been a pioneer both in rediscovering the older Swedish style of folk singing and in using it in new artistic environments, involving cooperation with contemporary composers and directors, and with her own groups, with which she has toured Europe, Asia and the United States. Rosenberg has developed the folk singing environment in Sweden by innovative research in kulning (herding calls), folk song style, improvisation, etcetera. She is professor of folk singing at the Royal College of Music in Stockholm (RCM). In 2013 she finished her artis tic doctoral studies, Kurbits–ReBoot: Swedish traditional singing in new artistic context. Rosenberg is presently leading an interdisciplinary improvisation research project, Folk Song Lab, funded by The Swedish Research Council.
Birgitta Flick, masterstudent, Komposition, KMH
birgittaflick.com
Katarina Gentzel Sandberg, Författare, Partner/Kommunikatör, Gullers grupp
Katarina Gentzel Sandberg är kommunikatör och har arbetat med strategisk kommunikationsutveckling de senaste 25 åren i en mängd roller och branscher, främst i idéburen och offentlig sektor och för större statliga aktörer. Katarina är en ofta anlitad föreläsare och undervisar i kommunikation i vitt skilda sammanhang. Hösten 2017 släppte Katarina tillsammans med professor Jesper Falkheimer boken NU – strategisk improvisation för effektiv kommunikation. Våren 2019 kom uppföljaren på samma tema, men nu med fokus ledarskap: NU – strategisk improvisation – ledarskap för samhällsaktörer.
Inclusion, possibilities for music and musicians
Why inclusion? What does diversity do?
- How does inclusion relate to for example Agenda 2030
Strategies for inclusion
- What strategies do we see in how we can work with inclusion and diversity in music?
The future
- What future perspectives and new possible co-operations are you interested in from your specific perspective?
Sophia Alexandersson, Verksamhetschef & konstnärlig ledare, Share Music & Performing Arts
Emma Frid, PhD, Sound and Music Computing, KTH
Anna Backman-Bister, Lektor Arbetsplatsförlagt lärande på Inst. för Musik, pedagogik & samhälle
Abigal Toll, Masterstudent Elektroakustisk komposition, KMH
Sonification - Making the inaudible audible. Transforming information to sound.
The opportunities with sonification—What can sonification do?
What are the opportunities in using sonification in artistic and other research or artistic practice?
Strategies of sonification— The mapping process
A fundamental part of the process of sonification deals with the so called mapping process, i.e strategies of how “translating” data into sound.
The future of sonification
What future perspectives and new possible cooperation’s do we see?
Gustav Wahlström, masterstudent, KMH
Gustav Wahlström går sitt andra och sista år på masterutbildningen inom musikproduktion på KMH. Han har under sin utbildning inriktat sig mer mot att fördjupa sig i skrivandet för andra medier såsom tv, film och interaktiva medier, samt deras relation gentemot musik. Med en bakgrund inom bland annat studioinspelning, komposition och ljuddesign, så har Gustav valt att inrikta sitt avslutande projekt inom självgenererande och slumpmässig komposition som tolkar data. Genom att limitera sig till att endast använda data och statistik rörande miljöförstöring utforskar han frågan – Hur låter miljöförstöring?
Åsa Stjerna, Konstnär och forskare, KMH
Sandra Pauletto, Associate Professor and Docent in Media Technology, KTH
Musik och ny teknologi - att utforska nya världar
Varför ny teknologi?
Vad är egentligen det nya i ny teknologi utifrån ditt specifika perspektiv?
Vilka möjligheter ser du med att arbeta med ny teknologi?
Tvärdisciplinära samarbeten och ny teknologi
Vilka fördelar och möjligheter finns det med tvärdisciplinära samarbeten som utvecklar/använder sig av ny teknologi?
Vilka svårigheter och utmaningar finns?
Att ta tillvara och vidareutveckla det nya
Hur tar vi bäst tillvara och vidareutvecklar kunskapen och de konstnärliga möjligheter som samarbeten kring ny teknologi genererar?
Vad kräver det för infrastrukturer?
Ludvig Elblaus, forskare, KTH
Ludvig Elblaus is an artist and researcher working primarily with computational materials to create acoustic and electronic music, sound art, audio-visual installations, museum exhibits as well as contributions to collaborative larger works, such as opera, theatre, and dance performances. He received his PhD at the Sound and Music Computing group at the KTH Royal Institute of Technology. In his artistic practice he explores generative complex systems, emergence, endless variation and stochastic processes. Materiality and crafting is also central to his work, as well as experiential aspects of very slow and drawn out temporal structures and deep listening.
Kim Hedås, lektor i komposition, KMH
Thelma Svenns & Lisa Andersson López, masterstudenter KTH Sound and Music Computing
Arrangörer
Dagen arrangeras av ESAIM, som är ett gemensamt projekt mellan KMH och KTH kring studenters självständiga arbeten, så kallade exjobb, i samarbete med t.ex. företag, organisationer och kulturinstitutioner.