Øyvind Solheim, trumpet
Examenskonsert, kandidat jazz
I sitt examensarbete har Øyvind Solheim valt att fördjupa sig i George Russells musikteoretiska verk "The Lydian Chromatic Concept of Tonal Organization", som var centralt för utvecklingen av modal jazz och tidig jazzundervisning, och hade ett stort inflytande på musiker och innovatörer som Miles Davis och John Coltrane. Russells koncept tar ett annat förhållningssätt till harmonilära än traditionell västerländsk musikteori. Harmoniska melodier kan ha en vertikal (likformig/stabil) eller horisontell (dubbel/kadenserande) "gravitationskraft", och notval beskrivs inte som dissonanta/konsonanta utan snarare som nära och avlägsna relationer till centrum av denna tonala gravitation. Genom att bli medveten om dessa relationer kan man öppna dörrarna till nästan oändliga variationer av harmoniska och melodiska uttryck.
På konserten kommer du att kunna höra Øyvinds egna kompositioner, både nya och gamla, som alla relaterar till konceptet på sitt sätt.
Øyvind Solheim: Trumpet og komposisjon
Rasmus Mannervik: Piano
Anton Berndts: Kontrabas
Richard Andersson Rasheed: Trummor
Upcoming events and concerts
-
Frida Bergman, flöjt
- Nathan Milstein HallMed romantiken kommer idén om den fria skapande konstnären som offrar …
-
Eeva Tenkanen, viola
- Nathan Milstein HallExamenskonsert, master klassisk musik
-
Kammarmusik för stråkar och piano i försommarens tecken
- Kungasalen, The Royal HallHänförs av smäktande toner från Mozarts tid fram till sent 1800-tal.
-
Jazzsångarnas vårkonsert
- Little Hall, Lilla salenSolens värme smyger sig fram och sångarna från institutionen för jazz …