
Organisationsförändring
Här hittar du information om den kommande organisationsförändringen som ska träda i kraft 1 juli 2026.
Den organisationsöversyn som beslutades av KMH:s styrelse under 2025 har nu genomförts av högskolans ledning, bestående av rektor, prorektor och högskoledirektör. Arbetet har genomförts med stöd av hela organisationen, där medarbetare på olika sätt har haft möjlighet att bidra.
Beslutsunderlag för översynen
Underlaget för översynen har utgjorts av flera källor:
- Medarbetarenkäten våren 2025.
- SWOT-analyser genomförda tillsammans med akademichefer, studierektorer, programansvariga, fackliga företrädare samt avdelningschefer inom förvaltningen.
- Anteckningar från styrelsens internat.
- Dialoger med akademierna avseende beslutet att avskaffa rollen som institutionsföreträdare.
Behov och alternativ
Analysen av det insamlade materialet har identifierat två huvudsakliga behov:
- Ett behov av ett mer närvarande och operativt ledarskap för lärarkåren.
- Ett behov av förstärkt strategisk styrning på ledningsnivå.
Utifrån dessa behov har ledningen presenterat två organisatoriska alternativ:
- Alternativ 1: Bibehållen nuvarande organisation, kompletterad med ett nytt chefsled närmare medarbetarna.
- Alternativ 2: Avskaffande av akademichefsnivån, inrättande av chefsbefattningar på institutionsnivå samt förstärkning av ledningen genom en ny funktion som vicerektor för utbildning.
Styrelsen har tagit ställning till dessa alternativ och beslut om den framtida organisationen kommer att kommuniceras separat.
Vad händer just nu?
För närvarande pågår ett arbete med att definiera rollen som vicerektor för utbildning samt rollen som institutionschef.
Den 10 november förväntas högskolestyrelsen fatta ett principbeslut om ny organisation. En förändring som skett sedan tidigare presenterat förslag är att säkerställa kollegialt inflytande och förankring av strategiska beslut genom ett för KMH gemensamt akademiråd. Akademirådet föreslås ha en sammansättning av i första hand programansvariga vid institutionerna. Antalet representanter i rådet relaterar till institutionernas storlek enligt följande: en programansvarig per institution förutom för MPS som får två platser och Klassisk musik som får tre platser.
Akademirådet är rådgivande organ till vicerektor för utbildning och bistår vicerektor i beslut som rör helheten i utbildningsutbudet, strategisk styrning och prioriteringar. Rådets ledamöter utser ordförande inom sig och vicerektor för utbildning är ständigt adjungerad. Vicerektor för forskning adjungeras vid behov.
Nästa steg i processen är att tydliggöra ansvarsfördelning och befattningsroller i en reviderad arbetsordning. Denna arbetsordning kommer att presenteras för styrelsen den 12 december för beslut.
Underlag till det beslut som förväntas fattas den 10 november
Utvecklad organisation för KMH
Bakgrund
Den organisationsöversyn som beslutades av styrelsen 2025 har nu genomförts av ledningen (rektor, prorektor och högskoledirektör). Översynen genomfördes med stöd av hela organisationen som har haft möjlighet att delta i arbetet. Materialet som samlats in har bestått av enkätsvar från KMH:s medarbetarenkät våren 2025, information från fem SWOT-analyser där akademichefer, studierektorer, programansvariga, fackliga företrädare och förvaltningens avdelningschefer har deltagit. Vid sidan av detta har även anteckningar från styrelseinternatet i september 2024 samt tidigare dialog med institutionerna inför avskaffande av rollen som institutionsföreträdare sommaren 2024 ingått i materialet.
Det material som samlats in har analyserats och utifrån denna analys har olika behov framkommit. Dels ett behov av närmre ledarskap för lärarkåren och den verksamhet de arbetar inom dels ett behov av ökad strategisk styrning. De två behoven har legat till grund för två alternativ för ny organisation som presenterats av ledningen i augusti månad 2025. Det ena alternativet innebär att nuvarande organisation bibehålls, men med komplettering av ett chefsled mellan akademichef och akademi. Det andra alternativet innebär att akademichefsnivån tas bort helt och istället förstärks ledningen med en vicerektor för utbildning samt att chefsbefattningar inrättas för institutionerna .
De två alternativen har presenterats för akademierna där ledningen i dialog med lärarkåren institutionsvis diskuterade förslagen. De två alternativen har också presenterats för förvaltningen. Resultatet av informationsinsamlingen och analys av densamma resulterade i en rapport. Rapporten skickades till styrelsen inför internatet i september och till alla anställda vid KMH vid samma tidpunkt. Styrelsen har diskuterat förslagen vid internat i september 2025. Styrelsen betonade vikten av att förtydliga rollen som vicerektor för utbildning och att tiden för en organisationsförändring är knapp. Det förslag som nu läggs fram för styrelsen har justerats både utifrån dialog med institutioner och styrelsen.
Styrelsens medskick har beaktats i det förslag som modifierats och nu utgör ett underlag för information och förhandling inför beslut.
Förslag till ny organisation
Förslag till ny organisation är det som beskrivs i alternativ två ovan, att akademichefsledet försvinner och ersätts av en vicerektor för utbildning. Nuvarande institutionsstruktur bibehålls och chefsbefattningar för institutionerna inrättas. Chefsbefattningarna blir tidsbegränsade uppdrag vars omfattning i tid kan variera beroende på storlek och komplexitet i uppdraget. Ledningen förstärks med en vicerektor för utbildning som också blir chef över institutionscheferna. Prorektor är idag ansvarig för forskning och för att tydliggöra organisationen blir prorektor även vicerektor för forskning.
Vicerektor för utbildning
En ny befattning som vicerektor för utbildning inrättas. Befattningen är ett tidsbegränsat uppdrag och i normalfallet femårigt uppdrag med möjlighet till förlängning i upp till tre år. Rektor beslutar om uppdragets längd och eventuell förlängning. Uppdrag och arbetsuppgifter fastställs av rektor. Vicerektor ska ha ansvar för utbildning och vara en del av högskolans ledning med uppdrag att driva och utveckla utbildningsverksamheten inom grund- och avancerad nivå. Uppdraget innebär att vicerektor kommer arbeta strategiskt för att stärka utbildningarna i enlighet med lärosätets vision och mål samt högskolans externa krav. Vicerektor är chef över institutionscheferna.
Arbetsuppgifterna kan förändras över tid, men ledningen ser nu att följande arbetsuppgifter bör ingå i uppdraget.
- Leda och samordna utvecklingen av utbildning på grund- och avancerad nivå i samarbete med cheferna för institutionerna.
- Övergripande budgetansvar, inklusive fördelning av medel till institutionerna och löpande uppföljning av budget.
- Vicerektor är chef över institutionernas chefer.
- Vicerektor ska initiera strategiska satsningar inom utbildningsområdet efter samråd med institutionerna och stödja utvecklingen av undervisnings- och examinationsformer.
- Ansvara för rekryteringar i samverkan med institutionscheferna, med fokus på nyanställningar av adjunkter, lektorer och professorer.
Utseende av vicerektor för utbildning
Rektor utser vicerektor för utbildning efter förankring i organisationen.
Det innebär att det är rektor som fastställer hur vicerektor för utbildning ska rekryteras och hur processen ska utformas.
Vicerektor för forskning blir nuvarande prorektor som redan idag har uppdraget att driva forskningsfrågorna vid KMH, vilket gör att ingen ny process krävs.
Uppdraget som chef för institution
Chefen för en institution ansvarar för utbildning, utbildningsprogram och kurser inom den egna intuitionen. Ansvaret inkluderar även valbara och fristående kurser. Institutionschefen har arbetsgivaransvaret och därmed personal- och arbetsmiljöansvar för institutionens medarbetare. I uppdraget ingår att säkerställa bemanning för de program som ska ges och ansvara för rekrytering av timanställda. Chef för institution ska föreslå rekryteringar som adjunkt, lektor och professor till vicerektor för utbildning. Omfattningen på uppdraget som chef för institution varierar mellan olika institutioner då faktorer som bland annat antal anställda, studentantal och programstruktur innebär att uppdragets komplexitet varierar, men nedan ansvarsuppgifter ska ingå i uppdraget:
- Arbetsgivaransvar och därmed personal- och arbetsmiljöansvar för institutionens medarbetare. Samråd med vicerektor och personalavdelning vid behov. I det ansvaret ingår bland annat rekryterings- och bemanningsansvar samt kompetensutveckling. Institutionschef ska också genomföra medarbetar- och lönesamtal.
- Ansvar för att utbildningen håller hög kvalitet konstnärligt och pedagogiskt, är forskningsanknuten och följer riktlinjer för KMH:s kvalitetssäkringsarbete.
- Budgetansvar för den av vicerektor tilldelade budgeten. Det övergripande ansvaret för studenter antagna till program och kurser som ges via institutionen. Chefen ansvarar för tjänsteplanering av kurser och utbildningsprogram. Chefen ska även ta fram underlag till personalavdelningen vid tidsbegränsade anställningar. I uppdraget ingår att säkerställa att institutionens budget kan hållas samt att slutattestera fakturor och andra kostnader för instiutitionen.
Utseende av chefer för institutioner
Rektor utser chefer för institutionerna efter förslag från det föreslagna akademirådet (se under Akademiråd).
Akademiråd
För att säkerställa kollegialt inflytande och förankring av strategiska beslut föreslås att ett för KMH gemensamt akademiråd inrättas. Akademirådet har en sammansättning av i första hand programansvariga vid institutionerna. Antalet representanter i rådet relaterar till institutionernas storlek enligt följande: en programansvarig per institution förutom för MPS som får två platser och Klassisk musik som får tre platser.
Akademirådet är rådgivande organ till vicerektor för utbildning och bistår vicerektor i beslut som rör helheten i utbildningsutbudet, strategisk styrning och prioriteringar. Rådets ledamöter utser ordförande inom sig och vicerektor för utbildning är ständigt adjungerad. Vicerektor för forskning adjungeras vid behov. Rådets uppdrag är att:
Stödja vicerektor för utbildning i prioriteringar av resurser och förslag på utbildningsutbud i form av program och kurser. Rådet ska också stödja vicerektor i framtagande av antagningstal inför kommande antagning. Rådet ska också stödja vicerektorn i anaylysen av programmens kvalitet.
Akademirådet ska också bistå prorektor/vicerektor för forskning i strategiska forskningsfrågor. Rådet kan adjungera in forskare vid behov.
Rektor har närvarorätt vid akademirådets möten.
Ett interimistiskt akademiråd utses till den 1 januari 2025 och får i uppgift att till rektor föreslå 1-2 personer för varje institution som institutionschefer.
Institutionernas inre organisation
Rektor fattar beslut om den inre organisationen inom institutionerna. På grund av att institutionerna är olika både till storlek och till sin karaktär och verksamhet bör beslutet inte vara alltför styrande i precisa roller utan snarare beskriva vad en institution ska ansvara för. Det kan sen bli upp till institutionschef att besluta om inrättande av roller och fördelning av arbetsuppgifter. Vid varje institution måste det finnas minst en studierektor och minst en programansvarig.
Tidsplan
Oktober, november 2025
- Beslutsunderlag för en ny organisation tas fram.
- Akademicheferna gör en genomgång av sina arbetsuppgifter. Detta för att säkerställa att viktiga frågor inte tappas bort.
- Vicerektorsrollen och institutionschefsrollen definieras.
- Det kollegiala inflytandet ses över.
23 oktober
Förslag på roller presenteras på ett möte för studierektorerna.
13 oktober
MBL-information.
27 oktober
MBL-förhandling.
3 november
Förslaget presenteras på ett möte för alla anställda.
10 november
MBL-information.
Högskolestyrelsen sammanträder. Förslag till principbeslut om organisation meddelas styrelsen. Förslaget skickas därefter till alla anställda.
24 november
MBL-förhandling.
5 december
Förslag skickas till styrelsen samt till alla anställda.
12 december
- Ny arbetsordning meddelas styrelsen.
- Styrelsebeslut om hur en vicerektor för utbildning ska utses. Därefter kan annons tas fram.
- Parallellt rektorsbeslut om organisation inom institutionerna (kan tas först efter beslut i styrelsen), samt process för att utse vicerektor för utbildning samt institutionschefer.
Januari-mars
- Rekrytering av vicerektor för utbildning.
- Process för hur institutionschefsrollerna ska se ut.
- Eventuell process för nya studierektorer.
Mars-april
Förankringsprocess med efterföljande MBL-förhandling för besättning av nya roller.
April-juni
Plan för introduktion, kompetensutveckling samt ledarutveckling för alla chefer tas fram.
1 juli 2026
Alla nya roller bemannas från denna dag.
Våren 2026
Nya beslut tas eller ses över gällande
- Ordning för ekonomistyrning (styrelsen beslutar).
- Eventuella justeringar i anställningsordningen.
- Förslag till justering av förvaltningens organisation (högskoledirektör beslutar).
- Riktlinjer för att säkerställa anpassning till ny organisation.
- Nämndens riktlinjer (nämnden eller AUF beslutar).
Har du frågor om organisationsfrågor så kan du e-posta dessa till organisation@kmh.se
