Mika Pohjola
Mika Pohjolas avhandlingsprojekt handlar om musikalisk identitet hos musiklärarstudenter. I avhandlingen ingår också vilka musikteoretiska tekniker musikstudenter använder i sin undervisningspraktik och sitt eget musicerande.
Projekttitel: Musikalisk identitet – Musiklärarstudentens identitetsdimensioner
Forskarutbildningsämne: Utbildningsvetenskap
Huvudhandledare: Prof. Erkki Huovinen, KMH
Bihandledare: Per Lindqvist, Linnéuniversitetet, Kalmar
Antagen vid: Lunds universitet
Projektperiod: 2022–2027
Avhandlingens syfte
Som en del av Lunds universitets forskarskola ROCIT (Research on collaboration in teacher education) utforskar Mika genom sin studie de identitetsprocesser som musiklärarstudenten som student, musiker och kommande lärare hanterar, med en eller flera eventuellt simultana identiteter. Därutöver är syftet att förstå vilka notations- och musikteoretiska hjälpmedel lärarstudenten använder i sitt personliga musicerande och i sin undervisningsverksamhet, så som praktikundervisning.
Resultaten i avhandlingen kan i sin tur leda till tankar om hur en högskoleutbildning eller en högskoleförberedande utbildning kan ge de nödvändiga verktygen och studieomständigheterna för en lärarstudent. Dels för att fortsätta utvecklas som utövande musiker, dels bedriva sina högskolestudier med ett kommande läraryrke som målsättning.
Om doktoranden
Mika Pohjola föddes i Finland 1971. Efter klassiska pianostudier som barn, flyttade han till Stockholm för gymnasie- och högskolestudier vid KMH. Som tjugoåring fortsatte han studierna på Berklee College of Music i Boston och bodde därefter i New York till 2012. Mika har turnerat i Europa, Nord- och Sydamerika och Japan som jazzpianist och kompositör med sina amerikanska band, spelat på de flesta jazzklubbar i New York, fått utmärkelsen som Steinway-artist och producerat ca 40 album under eget namn. Han bor i Stockholm sedan 2012 och har två masterexamen från KMH, ett i jazzkomposition och ett i musikproduktion.