I förgrunden visas illustrationer av tempi. I bakgrunden syns människor dansa i oskärpa.

Musikalisk artikulation utforskas i nytt forskningsprojekt vid KMH

Ett nytt projekt, ”Den okvantiserade människan”, undersöker hur musikalisk artikulation påverkar hur musiker musicerar tillsammans utan metronom eller click-track, med utgångspunkt från svensk folkmusik.

Artikulation handlar om hur musik gestaltas, genom timing, dynamik, betoningar, frasering och små variationer över tid, och påverkar bland annat sväng, meter och rytm i olika musikaliska uttryck, från vals och polska till kulning.

Projektet leds av fem forskare vid KMH, som vill utveckla metoder och verktyg för att undersöka musikaliskt skapande och samspel. Väldigt mycket av den musik vi hör omkring oss idag är kvantiserad eller inspelad till metronom, anpassad till maskinellt konstanta tidsvärden och tempi. Men människor musicerar tillsammans och dansar till musik även utan metronom, genom att vi förstår varandras artikulation, hur vi betonar och accentuerar musiken.

Hur görs artikulationer på olika instrument? Hur spelar man exempelvis ett ”rullstråk” på saxofon och varför väljer man en viss stavelse när man ska tralla en låt? Vad innebär artikulation i spel i förhållande till dans? Hur artikuleras en fras i kulning? Hur synkroniserar vi i samspel utan puls? Det här är frågor vi kommer att undersöka i projektet säger Sven Ahlbäck, professor i svensk folkmusik vid Kungl. Musikhögskolan och projektledare.

I projektet medverkar även Susanne Rosenberg, Olof Misgeld, Ami Dregelid och Hans Lindetorp, samtliga också lärare vid Kungl. Musikhögskolan.

Forskarna hoppas kunna utveckla ny kunskap som stärker musikaliskt samspel och konstnärligt utövande inom folkmusik, men också bidra med insikter som är relevanta för musikskapande i andra genrer.

Projektet är ett av endast sju beviljade av totalt 87 ansökningar till Vetenskapsrådet. Det startar 2026, pågår i tre år och finansieras av Vetenskapsrådet.

Relaterad kontakt