
Incca Rasmusson
Incca Rasmusson undersöker rytmiken som metod för att undervisa i musik, med särskilt fokus på kroppsligt lärande inom högre musikutbildning, i en historisk, nationell och internationell kontext.
Projekttitel: Swedish Eurhythmics 1906-1978 – emancipating embodied knowledge
Forskarutbildningsämne: Musikpedagogik
Huvudhandledare: Prof. Erkki Huovinen, KMH
Bihandledare: Peter K. Andersson, Örebro universitet
Antagen vid: Lunds universitet
Projektperiod: 2019-2025
Avhandlingens syfte
Rytmik är en upplevelsebaserad metod för att undervisa i musik genom rörelse och rörelse genom musik. Syftet med avhandlingen är att, i perspektiv av synen på kroppen och kroppsligt lärande, positionera svensk rytmiklärarutbildning och rytmikundervisning inom högre musikutbildning, i en historisk, nationell och internationell kontext.
Verbalisering av rytmik i perspektiv av förkroppsligande, embodiment, kommer förhoppningsvis vara till nytta för professionen, och en vetenskaplig avhandling inom fältet kan ge rytmikundervisning en vetenskaplig grund i Sverige.
Om doktoranden
Incca Rasmusson är doktorand i musikpedagogik med fokus på rytmik. Hon är adjunkt vid KMH, och undervisar företrädesvis i rytmik (metrik och solfège), körmetodik och kördirigering samt handleder skriftliga självständiga arbeten. Hon är dirigent och konstnärlig ledare för Rasmussons Vokalensemble.
Hon hittar kvinnorna bakom rytmiken, intervju med Incca Rasmusson