Samverkan och nätverk
För en stark forskningsmiljö behövs plattformar för idéutbyte, metodutveckling och spridning av resultat. KMH deltar därför i andras forskningsprojekt, i formaliserade nätverk, interna och externa samarbeten samt i forskarskolor.
Forskningsprojekt i samverkan
I områden med tvärvetenskapliga inslag samverkar KMH:s forskare inom andra organisationers projekt, såsom KTH, Mälardalens universitet och Lunds universitet. Där kommer forskningsanslagen från bland annat Vetenskapsrådet, KK-stiftelsen och Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond, MAW. Forskningsresultaten rapporteras i vetenskapliga publikationer och presenteras vid konferenser och seminarier.
Pågående projekt
Historiskt informerad ljuddesign
IRESAP – Informationsåtkomst i inbyggda system för audiovisuella konstnärliga processer
Sånghälsa i skolan – en samhällelig angelägenhet
Nätverk
Förutom den samverkan som enskilda forskare bedriver inom ramen för sitt forskningsområde har KMH flera samarbetsavtal med andra lärosäten och deras forskningsmiljöer inom musik och närliggande områden. Inom forskarutbildningar samarbetar KMH med KTH, Lunds universitet och KI. Genom dessa samarbeten har en livaktig miljö för doktorander i musik etablerats i Sverige.
Sedan 2018 ingår KMH i centrumbildningen NAVET där vi samarbetar med KTH, Konstfack och Stockholms konstnärliga högskola. NAVET:s vision är att Sverige ska ha en ledande position i skärningspunkten mellan konst, teknik och design. Inriktningen ska vara praktisk och kritisk och stimulera forskning, innovation och kreativitet, samt utvecklingen av ett hållbart samhälle.
I samverkan med LTU och Musikhögskolan i Piteå ordnar KMH Interface Research Lab tre gånger om året. Under dessa tillfällen bjuds alla doktorander och forskare in för att presentera och diskutera sina projekt med möjlighet till konstnärliga presentationer. Tillsammans med LTU:s doktorander utgör detta Sveriges största miljö för konstnärlig forskning i musik.
KMH ingår i regeringsuppdraget ULF, en satsning på samverkan mellan skola, akademi och forskning med syftet att stärka skolans vetenskapliga grund.
Forskarskola
Som en utveckling av försöksverksamheten ULF har KMH i samverkan med sju andra lärosäten startat en forskarskola kallad ROCIT. Dess syfte är att utveckla lärarutbildningen och formerna för samarbete mellan akademi och skola. KMH har två doktorander knutna till forskarskolan; Johan Börelius och Mika Pohjola.
Interna forum
KMH vill stärka sin forskningsmiljö och har därför de senaste åren arbetat med att vidareutveckla det öppna seminariet, text- och teoriseminarier och högskolepedagogiska kurser. Dessutom bedriver KMH projekt vars mål är att lektorer utan formell forskarutbildning ska få de meriter som krävs för att kunna börja forska inom områden som har fokus på praktiknära frågor. Det kan till exempel handla om utforskande ensemblespel och utveckling av metoder kring teman som musikaliskt motstånd och interaktion.