Entreprenörskap i musik
Kursen syftar till att du som student ska tillägna dig grundläggande kunskaper och praktiska färdigheter i att använda entreprenörskap som en metod för att skapa, leverera och utvärdera kulturellt, ekonomiskt eller socialt värde utifrån din konst.
Genom att kursen betraktar entreprenörskap som en metod arbetas det med angreppsätt som präglas av kreativitet, interaktioner, experimenterande och
praktiskt arbete. Metoderna kan användas för att planera en process från idé till handling.
Kursen bidrar till att öka din förståelse för entreprenörskap som ett mångfacetterat begrepp. Kursen bidrar även till att ge dig som student förutsättningar att skapa en yrkesplattform – som utgår från dina egna behov och möjligheter att hitta och uttrycka din konst.
Kursens innehåll
Kursen innehåller
- reflektion över, design och modellering av möjligheter för nya idéer och projekt utifrån aktuella och beprövade metoder inom entreprenörskap
- finansieringskunskap – olika finansieringsmöjligheter och metoder
- grundläggande marknadsförståelse inklusive idépresentationer
- information om musikbranschen för ett kommande yrkesliv inom det konstnärliga området.
Schema
Datum | Tid | Lokal |
---|---|---|
Måndag 10 mars | 09.15-12.00 och 13.30-15.00 | Zoom |
Måndag 17 mars | 09.15-12.00 och 13.30-15.00 | Zoom |
Måndag 24 mars | 09.15-12.00 och 13.30-15.00 | Zoom |
Måndag 31 mars | 09.15-12.00 | Zoom |
Måndag 7 april | 09.15-12.00 | Zoom |
Måndag 14 april | 09.15-12.00 | Zoom |
Måndag 28 april | 09.15-12.00 | Zoom |
Måndag 5 maj (examination) | 09.15-12.00 | Zoom |
Lärare
Kurslitteratur
- Be Your Own Manager
- Kerres & Mehne
Till projektarbetet kan du även använda Business Model Canvas, Osterwalder et al.
Behörighet
För att läsa den här kursen behöver du ha
- grundläggande behörighet för högskolestudier.
Platserna fördelas med en tredjedel på grundval av betyg, en tredjedel på grundval av resultat från högskoleprovet, och en tredjedel på grundval av antal högskolepoäng i musik.