Användarkonto anställda
Under din anställning har du tillgång till ett användarkonto med tillhörande inloggningsuppgifter. Du får även en KMH-e-postadress där du får löpande information från KMH.
Glömt lösenord
Du kan själv byta lösenord via inloggningsfönstret till office.com Länk till annan webbplats. eller på https://passwordreset.microsoftonline.com/
Länk till annan webbplats..
Inloggningsuppgifter
Innan din anställning startar skickar vi ett mejl med information om inloggningsuppgifter och passerkort.
Användarkontot är en förutsättning för att du ska kunna använda KMH:s IT-tjänster. Du måste ha blivit registrerad av personalavdelningen i personalsystemet för att få tillgång till ett användarkonto.
Ange säkerhetsinformation
När du loggar in på ditt Microsoft-konto för första gången så kan du bli ombedd att ange säkerhetsinformation för ditt konto. Detta gäller sedan 2022 då Microsoft har krav på att kunna säkerställa din identitet vid okända inloggningar.
Du kan ange tre olika alternativ för säkerhetsinformation:
- Privat emailadress (rekommenderad)
- Privat mobilnummer (rekommenderad)
- Microsoft Authenticator
Observera att det är krav på att ange minst två av dessa tre alternativ, även om du trycker "Skip this step" så kommer du att få upp rutan igen vid senare tillfälle.
Du kommer att få upp ett fönster likt detta vid inloggning på office.com:

- "Microsoft Authenticator" är förvald metod för att säkra ditt konto, men vi rekommenderar att välja "I want to set up a different method" för att ange en privat email eller mobilnummer.
- Om du valt "I want to set up a different method" och valt till exempel email så kommer du komma tillbaka till ovan sida igen efter genomförande. Välj då igen "I want to set up a different method" för att ange mobilnummer. Sedan är du klar!
Om du inte får upp denna ruta just nu så kan du göra följande:
- Logga in på office.com
- Tryck på dina initialer längst upp i högra hörnet och välj ”Visa Konto”
- I vänstra kolumnen, välj ”Säkerhetsinformation”
- Välj ”Lägg till inloggningsmetod” och lägg till privat email och mobilnummer
Tillgång till kontot när du slutar på KMH
TA-personal
Är du anställd som teknisk eller administrativ personal (TA-personal) kommer ditt användarkonto upphöra att gälla dagen efter din sista anställningsdag.
Lärare
Är du lärare har du tillgång till användarkontot även en period efter att anställningen upphört (under en så kallad karenstid) med begränsad behörighet till IT-tjänster.
Under karenstidens tre första månader har du som lärare full tillgång till IT-tjänster på distans.
När de tre månaderna har passerat har du enbart tillgång till webbversionen av Office-programmet och e-post via Office365. Rätten att använda Office-programmet lokalt på din dator upphör därmed.
E-postkontot (via Office365), din fillagringsyta i OneDrive och din personliga lagringsyta (hemkatalog) i nätverket har du tillgång till under hela karensen.
I bilden nedan framgår vilken giltighetstid som gäller för respektive personalkategori:
