Användarkonto för anställda
Under din anställning har du tillgång till ett användarkonto med tillhörande inloggningsuppgifter. Du får även en KMH-e-postadress där du får löpande information från KMH.
Glömt lösenord
Du kan själv byta lösenord via inloggningsfönstret till office.com Länk till annan webbplats. eller på https://passwordreset.microsoftonline.com/
Länk till annan webbplats..
Inloggningsuppgifter
Innan din tjänst på KMH startar skickar vi ett mejl med information om inloggningsuppgifter och passerkort. Meddelandet skickas till din privata e-postadress. I detta meddelande finns instruktioner för att aktivera ditt användarkonto och ladda upp en bild för ditt passerkort.
Har du inte fått ett mail från oss? Hör av dig till helpdesk@kmh.se
Mailet skickas vanligtvis ut 1-2 veckor innan din tjänstgöring börjar.
KMH PreFlite
För att vara redo för din tjänst på KMH behöver du genomföra alla steg i KMH PreFlite, tjänsten som används för att skapa ditt konto. All information om detta står i mailets instruktioner och inkluderar att aktivera kontot, välja ett nytt lösenord, fylla i mobilnummer och privat mailadress och ladda upp en profilbild.
OBS! Lösenordet du får i e-postmeddelandet är tillfälligt. När du aktiverar ditt konto i PreFlite kommer du att skapa ett nytt lösenord som gäller framöver.
Inloggning
Ditt användarkonto ger tillgång till samtliga KMH-system, inklusive Microsoft 365, lärplattform och lokalbokning. Länkar till systemen hittar du på Backstage Länk till annan webbplats.. Vissa funktioner, som nedladdning av programvaror och bokning av lokaler, blir tillgängliga först när du är registrerad student.
Multifaktorinloggning (MFA)
För personal är MFA obligatoriskt. Multifaktorsauktorisering innebär att du vid inloggning på ny enhet får godkänna inloggningen i en app på din mobil, ett ytterligare steg för att säkerställa att inga obehöriga kommer åt dina data.
För att aktivera detta - besök sidan för MFA.
Tillgång till kontot när du slutar på KMH
TA-personal
Är du anställd som teknisk eller administrativ personal (TA-personal) kommer ditt användarkonto upphöra att gälla dagen efter din sista anställningsdag.
Lärare
Är du lärare har du tillgång till användarkontot även en period efter att anställningen upphört (under en så kallad karenstid) med begränsad behörighet till IT-tjänster.
Under karenstidens tre första månader har du som lärare full tillgång till IT-tjänster på distans.
När de tre månaderna har passerat har du enbart tillgång till webbversionen av Office-programmet och e-post via Office365. Rätten att använda Office-programmet lokalt på din dator upphör därmed.
E-postkontot (via Office365), din fillagringsyta i OneDrive och din personliga lagringsyta (hemkatalog) i nätverket har du tillgång till under hela karensen.
I bilden nedan framgår vilken giltighetstid som gäller för respektive personalkategori:
