
Kommunikationsplattform
KMH:s kommunikationsplattform förtydligar hur och vad vi kommunicerar. Den beskriver vår vision och våra kärnvärden, men berättar även hur vi arbetar med text, bild och vår grafiska profil. Syftet är att skapa en konsekvent kommunikation som bidrar till att stärka bilden av KMH.
God kommunikation internt och externt är nödvändiga redskap för att uppnå mål och strategier. Planerat och strategiskt kommunikationsarbete bidrar till beredning, förankring och implementering av beslut och strategier och skapar en god dialog och utvecklar goda relationer.
Att skapa god kommunikation och dialog är allas ansvar. Alla ansvarar för att hämta och lämna den information som krävs för att verksamheten ska fungera och vara öppen. Kommunikation är också ett ledaransvar och ska ingå som en naturlig del i ledarskapet.
KMH – vårt varumärke och vår identitet
Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) är Sveriges enda fristående statliga högskola för högre musikutbildning.
KMH är en viktig aktör i Sveriges musikliv som värnar om akademiska värden och främjar internationell samverkan och mångfald. Det innebär både ansvar och skyldighet samt att vara öppen för intryck och dialog och aktivt samverka med det omgivande samhället och påverka för att bidra till samhällsutvecklingen nationellt och internationellt. Frihet i forskning och utbildning är en grundläggande princip. KMH ska slå vakt om akademisk integritet: forskning och undervisning ska vara moraliskt och intellektuellt oberoende av politiska, ideologiska och ekonomiska maktgrupperingar.
KMH utbildar drygt 1200 studenter om året inom utbildningsprogram för bland annat folkmusik, jazz, klassisk musik, dirigering, komposition, musik- och medieproduktion samt olika lärarutbildningar med inriktning musik. KMH bedriver även forskning och forskarutbildning i musik och musikpedagogik, samt deltar i omfattande konstnärliga och pedagogiska forsknings- och utvecklingsprojekt i Sverige och internationellt.
Kärnvärden
Kompetens, kreativitet och engagemang. Dessa tre värdeord beskriver KMH och hur vi vill bli uppfattade.
Kompetens
Kompetens och ett professionellt förhållningssätt inom våra olika arbetsområden kännetecknar KMH:s medarbetare. Kompetens handlar både om formell utbildning, begåvning, färdigheter och erfarenheter, men inkluderar även en strävan efter ökad social och emotionell kompetens. Kompetensen kombinerar det egna ansvarsområdet med en helhetssyn för KMH:s bästa.
Kreativitet
Kreativitet är ständigt närvarande bland KMH:s medarbetare. Nyskapande och nytänkande är naturliga delar i arbetet, men också nyfikenhet, öppenhet och förmåga att se möjligheter
Engagemang
Medarbetare vid KMH kännetecknas av ett djupt engagemang. Engagemanget stärks av att se mening och trygghet i att vara en del av ett större sammanhang. Det innebär också eget ansvar, lyhördhet, respekt, tolerans, generöst och uppmuntrande bemötande mot studenter och medarbetare samt ett stort intresse för verksamheten.
Våra kärnvärden ska genomsyra det vi gör och hur vi kommunicerar i alla lägen.
Vision
Musik för människan och framtiden. Det är vår vision som ska leda oss i den riktning vi vill sträva mot i ett långsiktigt perspektiv.
KMH erbjuder en utbildnings- och forskningsmiljö präglad av pedagogisk, konstnärlig och vetenskaplig excellens. Våra studenter och medarbetare bidrar aktivt till att stärka musikens position i samhället. Med musikens kraft för en bättre värld.
Vi utvecklar
- en miljö som främjar konstnärskap, kunskapsutveckling och forskning på likvärdiga villkor
- synergier mellan musikerskap, lärarprofession, musikskapande och forskning
- en verksamhet som stärker musikliv, skolvärld och forskarsamhället nationellt och internationellt.
Vägledande principer
Nedanstående aspekter beaktar vi alltid i vår kommunikation.
Inkluderande och tillgänglig
All kommunikation ska ske i enlighet med KMH:s mål avseende jämlikhet och mångfald.
Relevans
Kommunikationen ska vara relevant ur mottagarens perspektiv. Information ska vara målgruppsanpassad i budskap, språk och tilltal.
Respekt
All kommunikation ska präglas av respekt för studenternas utbildningsmål och deras integritet. Även våra medarbetares professionella kompetens ska respekteras och deras förmåga att fatta kloka beslut och göra prioriteringar.
Saklighet
KMH ska alltid skildra sakförhållanden på ett korrekt och nyanserat sätt.
Säkerhet
KMH:s kommunikation ska ske med hänsyn till studenters och anställdas rättssäkerhet och personliga integritet.
Tydlighet
I all kommunikation ska KMH ha en tydlig avsändaridentitet. KMH:s grafiska profil ska användas i offentliga sammanhang där KMH exponeras.
Öppenhet
Offentlighetsprincipen ställer särskilda krav på en myndighet och vid KMH ska interna och externa intressenters rätt till insyn i verksamheten alltid beaktas.
Målgrupper
KMH har flera olika externa målgrupper vi vill nå. Budskap och syfte skiljer sig åt mellan olika målgrupper och det är av stor vikt att vi anpassar våra budskap till de olika målgrupperna.
Presumtiva studenter
Presumtiva studenter vill vi locka till KMH och vi vill att de ska söka våra utbildningar. Dessa kan delas in i submålgrupper som förutbildningar på eftergymnasial nivå, gymnasial nivå samt kulturskolan. Ytterligare en viktig målgrupp är barn och ungdomar som sällan eller aldrig kommer i kontakt med musikundervisning.
Musikintresserad allmänhet och konsertbesökare
Musikintresserad allmänhet och konsertbesökare vill vi ska besöka KMH för att ta del av den musik som finns tillgänglig här genom konserter och event.
Näringsliv och offentlig förvaltning
Näringsliv och offentlig förvaltning vill vi samarbeta med för utbildningarnas och forskningens utveckling
Alumner och före detta lärare
Alumner och före detta lärare vill vi hålla kontakt med för att berätta om KMH idag och vi vill att de ska fortsätta ha en god relation till KMH.
Potentiella medarbetare
Potentiella medarbetare vill vi nå för att kunna attrahera kompetent och relevant personal.
Samverkansparter
Samverkansparter vill vi ha kontakt med för att samverka, dela erfarenheter och utbyta kompetens. Det kan vara till exempel musiklivet, skolvärlden, forskarsamhället som vi samverkar med, är med och utvecklar samt utbildar för. Samt andra aktörer i musiklivet, aktörer som hyr KMH:s lokaler, andra lärosäten, myndigheter, näringsliv och organisationer. Samarbeten innebär också möjligheter att skapa nya, kreativa och verksamhetsutvecklande projekt inom utbildning och forskning. De som hyr våra lokaler ska alltid få en dos av KMH – det vill säga musik.
Donatorer och sponsorer
Donatorer och sponsorer vill vi ska bidra till att utveckla framtidens musikliv genom att stödja oss ekonomiskt.
Massmedia
Massmedia vill vi ha goda kontakter med för att nå ut med våra budskap samt ge en transparent och sann bild av vår verksamhet.
Politiker och opinionsbildare
Politiker och opinionsbildare vill vi samarbeta med i och med deras inflytande över resurstilldelning och kultur- och utbildningspolitik. Detta för att kunna påverka utvecklingen av forskning och utbildning, musiklivet och skolvärlden.
KMH:s grafiska profil
KMH:s konstnärliga och pedagogiska verksamhet utgör i sig ett starkt och sedan länge väletablerat varumärke.
Vi använder en gemensam visuell identitet. Den ska vara tydlig, enhetlig och lätt att känna igen. Den består huvudsakligen av logotyp, färgskala, typografi, illustrationsmanér och fotomanér.
Verktyg och regler för den visuella identiteten finns i KMH:s grafiska manual och ska tillämpas i varje sammanhang där KMH är avsändare, ansvarig eller medansvarig.
Utgångspunkten har varit att skapa en både formell och lekfull inramning som kan uttrycka KMH:s kärnvärden: kompetens, kreativitet, engagemang.
Typsnitt
Typsnitten Graphik och Mercury används i all tryckt media som KMH producerar. Graphik används i rubriker och Mercury i löpande text.
Typsnitten Arial och Times New Roman används i all skriftlig kommunikation i organisationen såsom worddokument, pdf:er, power point- och keynotepresentationer.
Arial används i rubriker och Times New Roman i löpande text. För text som publiceras direkt på kmh.se ska typsnittet Open Sans användas i första hand, i de fall webbläsaren inte har typsnittet byts det automatiskt ut till Arial eller i sista hand Helvetica.
Färgskala
På kmh.se används en egen färgskala för grundelementen på webbplatsen, i all annan kommunikation exempelvis bilder på KMH. se, i sociala medier, tryckt material etc. ska den primära färgskalan användas.
Ta del av färgskalan i KMH:s grafiska profil Pdf, 8.5 MB.
Bildspråk och profilerande bilder
Bilder är en effektiv förmedlare av budskap och känslor och är därför ett viktigt verktyg för att nå fram till våra målgrupper. Det handlar inte bara om vad som avbildas, utan också hur. Våra bilder ska representera mångfald, vara inkluderande och verka för tolerans och öppenhet i samhället. Genusperspektiv, mångfald av människor och musikgenrer ryms i två kategorier bilder: profilerande bilder (arrangerade samt stilleben) och beskrivande bilder (miljöbilder).
Mediebank
KMH:s mediebank innehåller hundratals bilder som kan användas för att illustrera KMH. Här finns ett fl ertal ka tegorier representerade bl and annat utbildning, forskning och våra campus. I mediebanken finns även rörligt material, illustrationer och KMH:s logotyper. Allt material är uppmärkt så att det enkelt går att se hur det får användas.
Ladda ner bilder direkt från Mediebanken Länk till annan webbplats.
Kommunikation i tjänst och inom utbildning
Alla anställda ansvarar för att hålla sig informerade och att kommunicera på de sätt KMH föreskriver. Det är viktigt att korrekt och sakligt kommunicera internt och externt om förhållanden som har betydelse för verksamheten.
Alla anställda och studenter uppmuntras till att medvetet och aktivt kommunicera som representanter för KMH i omvärlden.
Kommunikation med KMH som avsändare
Kommunikation i tjänsten som gäller förhållanden av betydelse för verksamheten utgör allmän handling och ska i förekommande fall diarieföras. KMH:s medarbetare ska i första hand kommunicera till studenter via e-post eller lärplattformen.
Privat kommunikation och sociala medier
Det är lika viktigt att behandla varandra med respekt på Internet som i den fysiska världen. Vad vi som enskilda personer skriver och publicerar i olika sociala medier kan förvrängas, misstolkas och få stor spridning på nätet. Alla anställda som är aktiva i sociala nätverk måste säkerställa att KMH:s övergripande policys och grundläggande värderingar följs.
KMH:s grafiska profil får inte användas i privata sammanhang. Privata inlägg i sociala medier eller i andra medier får inte tolkas som KMH:s åsikt eller att KMH är avsändare. För hjälp och stöd går det bra att rådfråga Samverkansavdelningen.
Internkommunikation
Den interna och externa kommunikationen ska samverka och stödja varandra. Kommunikationen ska präglas av öppenhet med fokus på dialog.
En välfungerande internkommunikation är en förutsättning för att skapa samhörighet, engagemang och förståelse för verksamheten. Internkommunikationen ska också bidra till att skapa en gemenskap och känslan av att vi är ”ett KMH”.
Anställda och studenter ska alltid informeras om relevant och nödvändig information för deras anställning eller studier.
KMH:s internkommunikation sker framför allt via intranätet Backstage samt via nyhetsbrev, e-post och digitala skärmar på campus.
Rättsliga aspekter
KMH är en statlig myndighet. Därför underordnas dessa riktlinjer flera lagar och förordningar som är tillämpbara på såväl intern som extern kommunikation.
- Regeringsformen och tryckfrihetsförordningen reglerar allas rätt till åsiktsfrihet, yttrandefrihet och informationsfrihet.
- Förvaltningslagen reglerar serviceskyldigheten gentemot medborgarna.
- Högskolelagen anger högskolornas och universitetens skyldighet att samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet.
- Högskoleförordningen reglerar rätten till utbildningsinformation.
- Förordning om redovisning av studier m.m. vid universitet och högskolor reglerar registrering av uppgifter om studier, rapportering till Statistiska centralbyrån (SCB), framställning av personalstatistik m.m.
Även upphovsrättslagstiftningen, GDPR, jämställdhetslagen, lagen om likabehandling av studenter, lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och lagen om medbestämmande i arbetslivet påverkar verksamhetsområdet information och kommunikation.
Kontaktuppgifter
Avdelningen har det övergripande ansvaret för marknadsföring av alla evenemang: konserter, festivaler, seminarieserier, med mera. Frågor kring kommunikation, webbplats, marknadsföring, fundraising och alumnverksamhet ligger också här, liksom samverkan med externa parter.
E-post till Samverkansavdelningen: samverkan@kmh.se.