UKK:s fasad. Foto: Patrik Lindell.

Uppsala Konsert & Kongress

På 14 600 kvadratmeter och fem scener genomför Uppsala Konsert & Kongress cirka 300 kulturevenemang årligen. Här ryms allt från internationell kammarmusik, gränslös folkmusik och svensk hiphop till modern dans, samtida konst och barnens Maja Gräddnos. I husets många flexibla lokaler anordnas mässor, kongresser och internationella nätverksträffar.

Uppsala Konsert & Kongress är ett centrum för kultur och möten dit alla är lika välkomna.

Uppsala Konsert & Kongress har sedan invigningen 2007 etablerat sig som en av Nordens mest omtalade, uppskattade och framgångsrika mötesplatser. Utbudet präglas av mångfald, angelägenhet och hög kvalitet. Sedan UKK slog upp dörrarna i september 2007 har huset presenterat över 2 000 kulturevenemang, arrangerat över 5 000 möten och haft långt över fem miljoner besökare.

Henrik Lillsjö, VD och konstnärlig ledare på Uppsala Konsert & Kongress säger:

”Vi tror på samarbete och vi vill genom att vara en aktiv part bidra till ett vitalt, utforskande och kvalitativt musikliv. Vi bidrar med en god plattform för studentens idéer och skapande att växa utifrån.

Vi på UKK inspireras och lär oss av studenternas idéer och stärker det konstnärliga samtalet i vår verksamhet.

Med fina lokaler, förstklassig ljudmöjligheter och stöd från en professionell producent stöttar vi studentens utveckling och tar vår del i att genom samarbete stärka framtidens musikliv.”

Varför göra sitt exjobb tillsammans med er? ​

  • Flexibla och vackra lokaler speciellt byggda för musik.
  • Ljudteknik, en av Europas mest moderna anläggningar, och tillgång till personliga möten med erfarna ljud- och ljustekniker och ljud- och ljusdesigners.
  • En programavdelning och en ”egen” producent som hjälper till med processen från idé till genomförande.
  • En marknadsavdelning med kompetens inom copywriting, grafisk design, pressarbete och marknadsföring.

Vad förväntar sig UKK av studenten?

  • En idé eller en dröm om att skapa en unik konsert, med ett innehåll som är anpassat för – och gärna inspirerat av – UKK som verksamhet och som plats.
  • Att du medverkar på startmöte med relevanta funktioner inom UKK, samt på nödvändiga möten under processens gång.
  • Att du levererar en outline till projektplan och enklare eget presentationsmaterial om alla medverkande, text och gärna bild.
  • Att du är beredd att tillsammans med marknadsavdelningen spåna fram idéer till marknadsmaterial till sociala kanaler, annonser och pressmeddelande.

Hur börjar vårt samarbete?

  • Din idé är det viktigaste!
  • UKK tar emot pitchar två gånger per år, i starten av varje termin.
  • Din pitch bör innehålla en ordentlig beskrivning av din idé, en berättelse med ganska mycket skryt om vem du är och vad du gjort samt gärna ljudspår, video och bilder. Vill du göra oss extra glada berättar du också om varför du vill samarbeta med oss på UKK!
  • Tänk på att jämställdhet och representation är viktiga faktorer för UKK
  • UKK gör urval och tar emot 1-2 studenter per säsong.

Finns det områden UKK är särskilt intresserade av att utforska?

Vi utgår från studenternas konstnärliga idéer och vad de är intresserade av att utforska tillsammans med oss.

Exempel på exjobb med UKK

Masterstudenterna Linnea Vikström, cello, och Catrin Johansson, flöjt, har genomfört sina självständiga arbeten som exjobb i samarbete med UKK.

Logotyp UKK.

Relaterad kontakt