Handledarutbildning i musikterapi
I kursen får du som utbildad musikterapeut kompetensutveckling att handleda musikterapeuter i praktisk verksamhet samt att handleda och undervisa musikterapeuter under utbildning.
Kursens syfte är att utifrån musikterapeutisk teoribildning, psykodynamisk teori och systemteori förmedla en kvalificerad handledarutbildning.
Kursen ges på halvfart (50%) över två terminer. En förutsättning för att kunna genomföra kursen är att du under kurstiden har minst ett löpande handledningsuppdrag som kan diskuteras och analyseras i kursens ämne Handledning på handledning.
Behörighet
Utöver grundläggande behörighet för högskolestudier på avancerad nivå krävs särskild behörighet som för denna kurs innebär:
- magisterutbildning i musikterapi (60hp) eller likvärdig utbildning,
- minst två års yrkesverksamhet som musikterapeut,
- genomgången egenterapi om minst 50 timmar för leg. psykoterapeut.
Arbetslivserfarenheten styrks med arbetsgivarintyg eller liknande. Intygen laddas upp via ditt konto på antagning.se.
Kursens innehåll
Kursen är uppdelad i fem delar:
- Teori och metod i musikterapihandledning, 10 hp
Denna del behandlar bl.a. samtalsmetodik, individuell handledning och grupphandledning, musikens roll i handledningsprocessen samt etik, juridik och ansvarsfrågor i musikterapi. Dessutom får du en genomgång av vetenskapsteori och metoder för dokumentation och utvärdering av handledning i musikterapi. Du samlar också in empiriskt material till den skriftliga rapporten som avslutar kursen.
- Handledningspraktik 1, 2,5 hp
Du ska kontinuerligt under kursens gång på ett tillfredsställande sätt ha handlett musikterapeuter i grupp eller individuellt, vilket sedan redovisas i handledning på handledning.
- Handledning på handledningsuppdrag i musikterapi, 7,5 hp
Denna del består av seminarium om grundläggande begrepp och betydelsen av kontrakt och ramar i arbetet som handledare samt handledarens funktioner som pedagog och musikterapeut. Dessutom får du kontinuerlig aktualisering av tidigare och pågående forskning inom området. Genusperspektivet i handledaruppdraget tas också upp.
Du får kontinuerlig handledning över två terminer i grupp om 4-6 studenter med 2- 3 handledningstimmar per tillfälle.
- Pedagogik i musikterapiutbildning, 2,5 hp
Pedagogiska moment i kursen består av undervisning och seminarier om olika pedagogiska modeller, examinationens betydelse samt digitala hjälpmedel. Du får också lära dig mer om högskolepedagogik i seminariegrupp och storgrupp.
- Skriftlig rapport, 7,5 hp
I kursen ingår att producera en skriftlig rapport som syftar till att stimulera och möjliggöra en strukturerad reflektion över rollen som handledare. Arbetet syftar till ökad självinsikt och professionalitet i den egna handledarrollen och till fördjupad reflektion kring teoretiska perspektiv, metoder och tekniker samt etiska perspektiv som är relevant för handledning i musikterapi.
Undervisningsform
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, handledning på handledning, individuella skriftliga examinationsuppgifter och avslutas med en individuell skriftlig rapport.