Handledarutbildning i musikterapi

I kursen får du som utbildad musikterapeut kompetensutveckling att handleda musikterapeuter i praktisk verksamhet samt att handleda och undervisa musikterapeuter under utbildning.

Kursens syfte är att utifrån musikterapeutisk teoribildning, psykodynamisk teori och systemteori förmedla en kvalificerad handledarutbildning.

Kursen ges på halvfart (50%) över två terminer. En förutsättning för att kunna genomföra kursen är att du under kurstiden har minst ett löpande handledningsuppdrag som kan diskuteras och analyseras i kursens ämne Handledning på handledning.

Behörighet

Utöver grundläggande behörighet för högskolestudier på avancerad nivå krävs särskild behörighet som för denna kurs innebär:

  • magisterutbildning i musikterapi (60hp) eller likvärdig utbildning,
  • minst två års yrkesverksamhet som musikterapeut,
  • genomgången egenterapi om minst 50 timmar för leg. psykoterapeut.

Arbetslivserfarenheten styrks med arbetsgivarintyg eller liknande. Intygen laddas upp via ditt konto på antagning.se.

Kursens innehåll

Kursen är uppdelad i fem delar:

  • Teori och metod i musikterapihandledning, 10 hp

Denna del behandlar bl.a. samtalsmetodik, individuell handledning och grupphandledning, musikens roll i handledningsprocessen samt etik, juridik och ansvarsfrågor i musikterapi. Dessutom får du en genomgång av vetenskapsteori och metoder för dokumentation och utvärdering av handledning i musikterapi. Du samlar också in empirirskt material till den skriftliga rapporten som avslutar kursen.

  • Handledningspraktik 1, 2,5 hp

Du ska kontinuerligt under kursens gång på ett tillfredsställande sätt ha handlett musikterapeuter i grupp eller individuellt, vilket sedan redovisas i handledning på handledning.

  • Handledning på handledningsuppdrag i musikterapi, 7,5 hp

Denna del består av seminarium om grundläggande begrepp och betydelsen av kontrakt och ramar i arbetet som handledare samt handledarens funktioner som pedagog och musikterapeut. Dessutom får du kontinuerlig aktualisering av tidigare och pågående forskning inom området. Genusperspektivet i handledaruppdraget tas också upp.

Du får kontinuerlig handledning över två terminer i grupp om 4-6 studenter med 2- 3 handledningstimmar per tillfälle.

  • Pedagogik i musikterapiutbildning, 2,5 hp

Pedagogiska moment i kursen består av undervisning och seminarier om olika pedagogiska modeller, examinationens betydelse samt digitala hjälpmedel. Du får också lära dig mer om högskolepedagogik i seminariegrupp och storgrupp.

  • Skriftlig rapport, 7,5 hp

I kursen ingår att producera en skriftlig rapport som syftar till att stimulera och möjliggöra en strukturerad reflektion över rollen som handledare. Arbetet syftar till ökad självinsikt och professionalitet i den egna handledarrollen och till fördjupad reflektion kring teoretiska perspektiv, metoder och tekniker samt etiska perspektiv som är relevant för handledning i musikterapi.

Undervisningsform

Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, handledning på handledning, individuella skriftliga examinationsuppgifter och avslutas med en individuell skriftlig rapport.

  • Typ av utbildning:

    Fristående kurs, avancerad nivå

  • Institution:

    Musik, pedagogik och samhälle

  • Studietakt:

    Deltid

  • Högskolepoäng, hp:

    30

  • Antagningsperiod:

    15 mars – 15 april

  • Anmälningskod:

    Kursen startar ht18 nästa gång